נתניהו מוביל, לפיד מבשיל, סער צולל: טור דעה על הקמפיינים

שלמה איזקסון, בשיתוף תנועת דרכנו

עודכן לאחרונה: 11.3.2021 / 12:21

הליכוד מתייצב בסקרים סביב 30 מנדטים ומוביל בבטחה; לפיד שצבר ניסיון פוליטי רב, מטפס בעקומת המנדטים ולאחר שלמד את לקחי העבר נוהג באיפוק ובזהירות; סער, שלא סחף מספיק מצביעי ליכוד, צולל בסקרים באופן מסוכן ובנט מתחזק אך נוהג בשחצנות - כל הפרשנויות בדמוקרטTV

המגמה בסקרים האחרונים ברורה: בנימין נתניהו, שהחל את הקמפיין עם כ-30 מנדטים לליכוד ואיבד באופן זמני מנדטים בודדים לטובת גדעון סער, מתייצב שוב סביב הקידומת 3, שמעניקה לו הובלה ברורה. יאיר לפיד, שאיבד בתחילה מנדטים לטובת סער, מתחזק שוב ונתפס כמי שמוביל באופן ברור את גוש המרכז, ואילו סער הולך וצולל לעבר 10 מנדטים, לשביעות רצונם של דיירי בלפור.

למעשה, גם בשיא ההתלהבות ממפלגתו החדשה של סער, תקווה חדשה, כאשר נע על פי רוב הסקרים סביב 18 מנדטים, לא ירד הליכוד ברוב המדגמים מתחת ל-27 מנדטים, ואילו סער, ששאף לסחוף רבים מהליכודניקים, נהנה אז בעיקר מתמיכת מצביעי כחול לבן לשעבר, שחלקם חנו אצל נפתלי בנט. כעת נראה כי אפקט הפרישה של סער וחבריו מהליכוד איבד את השפעתו והוא נערך לקרב בלימה. אם מטרתו הייתה להקים אלטרנטיבה ימנית ושלטונית לליכוד בראשות נתניהו, נראה כעת כי הוא רחוק מכך ולא מצליח לשמר ולסחוף קולות נוספים ממפלגתו הקודמת.

ראש ממשלה עם 9 מנדטים? ישראל פריי ועטרה גרמן עם כל העדכונים הפוליטיים במהדורה המרכזית של דמוקרטTV:

סער, שהיה בין האישים הפופולאריים בליכוד וניחן בחושים פוליטיים חדים, היה לתקופה קצרה המועמד המוביל והמאתגר ביותר מול נתניהו לראשות הממשלה. הוא נתפס כאיש ימין שורשי, לצד תדמיתו התל אביבית והבוהמיינית, וכבעל סיכוי לסחוף רבים ממצביעי הליכוד לצד מנדטים של מאוכזבי כחול לבן.

הוא ניסה לאחוז במקל בשני קצותיו, איגף את נתניהו מימין כשהוא מדגיש את התנגדותו לכל פשרה טריטוריאלית ותומך בהכשרת המאחזים ביהודה ושומרון, וקרץ למצביעי המרכז כאשר תקף את נתניהו על התנהלותו המשפטית והאישית והגן על מערכת המשפט. לאכזבתו, הוא גילה לאחרונה כי קשה מאוד ללכת עם ולהרגיש בלי, והחל לאבד מנדטים ימינה ושמאלה. הטרגדיה הפוליטית של סער היא שעל אף יכולתו התיאורטית להושיב יחד באותה ממשלה את בנט, ליברמן, לפיד ומפלגת העבודה, מפלגתו איננה חזקה מספיק כדי שיקבל את ההזדמנות להרכיב ממשלה.

הציפייה הייתה כי תקווה חדשה, בה שובצו אנשי ימין מובהקים ו-ותיקים כמו דני דיין ובני בגין, תיתפס כחלופה שלטונית לנתניהו וכמהדורה מודרנית של הליכוד הישן, אך נראה כי לא הצליח לשכנע רבים מתומכי הימין בכך. תומכיו מקרב מצביעי המרכז, שהסכימו להשלים עם דעותיו הימניות המובהקות, עשו זאת מתוך תקווה אמיתית שיוכל לסחוף מצביעים רבים מהימין, לאתגר את נתניהו ולנצחו.

כאשר החלו להבין לאחרונה כי המפלגה צוללת בסקרים, חזרו רבים מהם למפלגת יש עתיד. לפיד, שנתפס בעבר כפוליטיקאי מוכשר אך יהיר, למד את לקחי העבר, שינה את סגנונו, הפך לממלכתי ומאופק ונתפס, במידה רבה של צדק, כמבוגר האחראי והיציב במרכז המפה הפוליטית. מפלגתו, שגם בימי השפל שלה בשנת 2015 עמדה על 11 מנדטים, הצליחה לאורך החודשים האחרונים לשמור על כוחה בסקרים ובשבועות האחרונים פרצה את תקרתה ומגיעה ברוב הסקרים כבר ל-20 מנדטים.

יו״ר יש עתיד יאיר לפיד בראיון לאולפן וואלה! , 10 בפברואר 20201. ראובן קסטרו
למד את לקחי העבר. יאיר לפיד/ראובן קסטרו

לפיד אינו ממהר להכריז על עצמו כמועמד לראשות הממשלה ואף ציין לאחרונה כי לא יתעקש לכהן בתפקיד, אם הדבר יסייע להרכבת ממשלה חלופית ללא נתניהו. ייתכן כי הוא נוהג כך מתוך רצון שלא לתדלק את הקמפיין של הליכוד הטוען כי "זה ביבי או לפיד והשמאל" וכדי לא להרתיע בוחרים שמעוניינים להחליף את נתניהו אך לאו דווקא תומכים בלפיד כמועמד לראשות הממשלה. עם זאת, נראה כי לפיד אכן אינו מתכוון להיות המכשול להקמת ממשלה ללא ביבי, אם הדבר יתאפשר, והוא בהחלט יכול להציג כהוכחה את העובדה שוויתר בעבר על רעיון הרוטציה עם גנץ, כאשר השניים רצו יחד.

עמדותיו של לפיד בתחומי חברה, כלכלה ודת ומדינה נותרו יציבות, אך סגנונו נעשה מאופק והוא למד להשמיע את ביקורתו על המפלגות החרדיות באופן ממלכתי יותר. נראה כי הזמן באופוזיציה דווקא עשה טוב ללפיד ולימד אותו לעמוד על ערכיו אך גם להישאר פרגמטי ולא לפסול שותפויות עתידיות, החל מש"ס ועד חלק מהרשימה המשותפת. לפיד הבין כי הדרך להחלפת נתניהו עוברת בהסכמות וחיבורים ולא בפסילות אישיות ומפלגתיות.

בנט לעומת זאת, שייתכן שיהיה ממליך המלכים לאחר הבחירות, נוקט בגישה אגרסיבית ויהירה, כשהוא יוצא בהכרזות עם מי לא יישב ומדגיש כי הוא היחיד הראוי לכהן כראש ממשלה. מפלגת ימינה נראית יציבה בסקרים ואולי אף מתחזקת עם כ-12 מנדטים, ואם נתניהו יימנע או ייכשל במשתה המסורתי של קולותיו של בנט, יהיה זה הישג מכובד עבור מפלגת הימין.

בנט פוסל ישיבה תחת לפיד ואף רוטציה עימו, אך ממשיך להשאיר את הדלת פתוחה לישיבה תחת נתניהו. המנדטים של ימינה עשויים להכריע בהמשך את זהות הממשלה, אך חשוב לזכור כי נטייתו הטבעית של בנט תהיה ללכת עם הליכוד כפי שהוכיח כבר מספר פעמים. לכן, תהיה זו החלטה נכונה עבור מצביעי ימין שמעוניינים בהחלפת נתניהו, להעדיף את מפלגת תקווה חדשה על פני ימינה, שעסוקה יותר בפסילת שותפים פוטנציאליים מאשר בחיבורים.

נפתלי בנט מכריז על מועמדותו לראשות הממשלה, 23 בדצמבר 2020. אורי כהן, אתר רשמי
שומר על החיוך. נפתלי בנט/אתר רשמי, אורי כהן

האפשרות להחלפת ראש הממשלה בבחירות הקרובות תלויה בשני תנאים בסיסיים. ראשית, יש להשיג גוש חוסם שימנע מנתניהו להרכיב ממשלת ימין צרה עם המפלגות החרדיות, בנט וסמוטריץ', משימה לא קלה לאור הפיצול בשמאל ובמרכז. אם הדבר יתאפשר, יצטרכו בהמשך לפיד, בנט, סער, ליברמן, העבודה וכחול לבן (אם תעבור את אחוז החסימה) להסכים על הקמת ממשלת מרכז, תוך פשרות פוליטיות שיאפשרו להם את המשימה הקשה, אך לא בלתי אפשרית, להקים ממשלה, אותה ניתן יהיה להרחיב בהמשך.

שלמה איזקסון, בשיתוף תנועת דרכנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully